Książka Iwony Sowińskiej Chopin idzie do kina to jedyna tego rodzaju pozycja zarówno w literaturze polskiej, jak światowej. Wymagała ona bowiem podwójnej kompetencji - filmoznawczej i muzykologicznej; tymczasem muzykologowie nie interesują się filmem, a filmoznawcy nie znają się na muzyce. Iwona Sowińska ma stosowne kwalifikacje i kompetencje w obu tych dziedzinach. Swój zamysł wykłada nader prosto: "Chcę w tej książce opowiedzieć o filmowych wizerunkach Chopina i o tym, jak jego muzyka żyje w filmach". Pozornie takie sformułowanie tematu wyznacza obszar badawczy, ale obszar ten pozostawał dotąd nieoznakowany. Książka składa się z trzech części. Część pierwsza - Wariacje na umykający temat, z podtytułem Filmowa biografia Chopina - obejmuje wszystkie poświęcone Chopinowi filmy biograficzne, a w każdym razie wszystkie, które się zachowały. Prawdziwym wyzwaniem były jednak część druga - Muzyka Chopina w filmach zagranicznych - i trzecia - Muzyka Chopina w filmach polskich. Poza fundamentalną trudnością ze zdobyciem materiałów, podstawowym problemem było znalezienie takiego sposobu ich eksplikacji, by nie przypominał sporządzania katalogu i nie sprowadzał się do wyliczania typu "kto, gdzie kiedy". Można podziwiać inwencję, talent narracyjny i ekspresję, z jaką autorka zrealizowała swój zamysł.
UWAGI:
Bibliogr. s. 309-318. Indeksy. Streszcz. ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Na grzb. wyłącznie tyt. serii: Studia Filmoznawcze. Bibliogr. przy niektórych pracach. Tekst częśc. ang., niem. Streszcz. ang., pol. przy pracach. Spis treści także ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Antologia Film i historia prezentuje zróżnicowane perspektywy i ujęcia krytyczne, dzięki którym historia i historie zapisane na taśmie filmowej mogą "się przebudzić i przeżywać na nowo minione godziny" - jak chciał tego pionier polskiej kinematografii, Bolesław Matuszewski. Ożywają dzięki nim filmy, które często należą już do historii, ale ożywa też w nich sama historia.
UWAGI:
Tekst częśc. tł.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Filmowe obrazy szkoły to temat bardzo słabo opracowany w polskim piśmiennictwie zarówno filmowym, jak i pedagogicznym, tymczasem jest on bardzo interesujący dla obu tych dyscyplin. [...] Podtytuł wyraźnie wskazuje na intencje towarzyszące Autorce i określa zawartość pracy, nie ograniczając wszakże jej zakresu. Konieczna analizuje filmowe obrazy szkoły w kontekście ideologii politycznych i edukacyjnych, biorąc pod uwagę różne perspektywy ideologiczne, edukacyjne i filmowe. Dzięki temu nakreślony przez nią obraz jest pełniejszy. < > Jestem przekonany, że książka Eweliny Koniecznej [...] będzie pożyteczną lekturą zarówno dla filmoznawców, jak i pedagogów, ale również dla szerokiego grona osób zainteresowanych filmowymi wizerunkami szkoły, choćby nauczycieli i studentów, stając się cenną pozycją w dydaktyce uniwersyteckiej. < > Fragment recenzji dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego, prof. nadzw. UKW
UWAGI:
Bibliogr. s. 255-269, filmogr. s. 271-281.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni